Business Magazin -

Business Magazin - "Omul care a detronat edy Spedition. A ajuns la afaceri de 90 milioane de euro cu 1.000 de camioane."

08 Apr 2014

De la doar câteva sute de metri de capătul autostrăzii BucureÅŸti-PiteÅŸti, omul de afaceri Ion Lazăr controlează în prezent cel mai mare transportator de pe piaÅ£a locală, business de peste 90 milioane de euro, câteva sute de angajaÅ£i ÅŸi peste 1.000 de camioane.

Dacă ne uităm la numărul de vehicule de transport avem cele mai multe din Å£ară. Dacă adunăm camioanele de la Lazăr InternaÅ£ional, peste 400 de camioane, cu cele 22-23 de la Lazăr Junior, mai adaugăm 30-40 de camioane de la BAT, împreună cu cele 500 de ansamble de la celelalte companii unde suntem acÅ£ionari majoritari, la care se adaugă 80 de la Hoedlmayer-Lazăr, divizia de transport pentru transport de automobile (unde anul acesta vom ajunge la 100), depăşim 1.000 de unităţi", detaliază ÅŸeful grupului InternaÅ£ional Lazăr structura flotei sale, cea mai mare de pe piaţă în acest moment.

Expansiunea ÅŸi diversificarea portofoliului reprezintă strategia de creÅŸtere a grupului condus de Ion Lazăr, grup fondat în urmă cu 20 de ani în PiteÅŸti ÅŸi care s-a dezvoltat „în acelaÅŸi ritm cu Dacia".
„Cu Dacia, la nivel de grup, avem cam 15-20% din cifra de afaceri. Pentru ei noi facem distribuÅ£ia de piese de schimb la nivel naÅ£ional pentru dealeri, dar ÅŸi exporturi ÅŸi importuri de componente„, a spus Lazăr. Spre exemplu, pentru Dacia există transport feroviar de tablă de la Kosice din Slovacia, de unde se importă tabla produsă de cei de la US Steel, iar din depozitul Lazăr din PiteÅŸti este încărcată pe camion ÅŸi pleacă la Dacia.

Grupul Lazăr este alcătuit din şapte companii unde Ion Lazăr este acţionar, grup care a rulat anul trecut afaceri de aproximativ 94 milioane de euro, dintre care aproape jumătate reprezintă businessul Internaţional Lazăr Company, firma de transport a omului de afaceri.
„Noi facem acum ÅŸi transport ÅŸi logistică, vrem acum să facem transport intermodal, atât rutier, cât ÅŸi feroviar. Vrem să investim într-un astfel de terminal. Noi am investit în extinderea căii ferate până în depozitul de la BAT Bascov. Terenurile din această zonă au fost achiziÅ£ionate din 2002 tocmai pentru a face conexiunea pe calea ferată„, a spus Ion Lazăr.

În 2008 Ion Lazăr a construit în Bascov, lângă PiteÅŸti, primul depozit de logistică, activitate conexă celei de transport, depozit care în prezent este transformat în fabrică de cablaje de cei de la Leoni. „Din august 2010 până la 1 aprilie 2011 a fost mai mult liber după plecarea Pirelli ÅŸi după aceea l-am închiriat celor de la Leoni pe patru ani.
Le-am mai construit 19.000 mp ÅŸi avem acum 27.000 mp închiriaÅ£i până în 2019. Acolo se fac acum cablaje auto. În depozit au făcut fabrică ÅŸi, mai mult, acum mai vor dezvoltare. Închiriind acest depozit, am investit într-un altul nou, dar ÅŸi cu legătură feroviară, deoarece am avut un client ce dorea transport pe calea ferată„, a spus Lazăr.

Strategia grupului în acest moment este de a „reacÅ£iona rapid ÅŸi în funcÅ£ie de oportunităţi„. Motiv pentru care Ion Lazăr caută de fiecare dată oportunităţi de a cumpăra la preÅ£uri cât mai bune inclusiv utilaje ÅŸi camioane, astfel încât presiunea financiară asupra companiei să fie cât mai mică.

lazargrafic


Din acest motiv, compania a preluat camioane inclusiv din cele reposedate din flota edy Spedition sau din utilitarele utilizate de Mercadia, compania controlată de Dinu Patriciu ce deţinea lanţul de magazine Mic.ro.

„Din flota edy am luat 101 Volvo de la BCR Leasing ÅŸi 33 de Mercedes-Benz de la Mercedes-Benz Financial Services, care au fost reposedate, dar ÅŸi maÅŸini de distribuÅ£ie din lotul lui Dinu Patriciu„, povesteÅŸte Ion Lazăr. Decizia de a achiziÅ£iona utilaje reposedate de firmele de leasing a fost luată din motive de costuri, acestea având preÅ£uri mai mici sau mult mai mici comparativ cu cele achiziÅ£ionate de la un dealer specializat.

„Eu sunt mai precaut ÅŸi econom în ceea ce priveÅŸte banii în această perioadă. Noi ne-am învăţat lecÅ£ia în 2008, când am cumpărat camioane de 10 milioane de euro. Am luat 100 de cupluri în toamna lui 2008 ÅŸi ne-a fost foarte greu să le plătim la acea vreme ÅŸi nu am dat niciuna înapoi. În 1998 am făcut prima oară leasing, cu 30% avans ÅŸi am cumpărat ÅŸase camioane DAF de la grupul E van Wijk. De atunci ÅŸi până acum am contractat leasinguri de cel puÅ£in 48 milioane de euro, iar acum mai avem capital nefacturat de numai 3,5 milioane euro„, spune Ion Lazăr.

Tocmai din acest motiv, grupul a investit într-un service ce permite recondiÅ£ionarea camioanelor, iar pe măsură ce vehiculele sunt readuse în stare bună de funcÅ£ionare, sunt vândute sau reiau activitatea de transport.

„Am căutat în perioada aceasta tulbure să căutăm toate breÅŸele de câÅŸtig ÅŸi acum ne ocupăm inclusiv de recondiÅ£ionarea camioanelor second-hand. Noi le cumpărăm, le refacem ÅŸi le vindem. Pe lângă camioanele din leasing am mai cumpărat 100-200 de maÅŸini de la firme de leasing de la recuperări. Acum am cumpărat din Slovenia 114 containere pentru transport intermodal ÅŸi 31 de semiremorci pentru containere„, a adăugat Ion Lazăr. Cu toate acestea, atât pentru „eficienţă, cât ÅŸi pentru imagine„, InternaÅ£ional Lazăr are în plan ÅŸi achiziÅ£ia de noi camioane de ultimă generaÅ£ie.

„Vom cumpăra camioane noi Euro 6 în acest an. Avem deja un camion Mercedes-Benz, a mai venit unul de la Renault Trucks, mai vin două DAF-uri ÅŸi un Volvo. Acum avem 30-40 de camioane care nu au ÅŸoferi ÅŸi comercializăm ÅŸi maÅŸini second-hand.„ Vârsta medie a parcului InternaÅ£ional Lazăr este de patru-cinci ani, iar pe măsură ce camioanele cresc în vârstă, sunt vândute ÅŸi înlocuite de unele mai noi.

În prezent, 80% din transporturile realizate de InternaÅ£ional Lazăr Company sunt internaÅ£ionale, iar restul de 20% reprezintă activitatea de transport în Å£ară. Printre destinaÅ£iile din afară se numără ÅŸi ţări din afara Uniunii Europene precum Rusia sau Maroc ÅŸi chiar Iran, unde sunt transportate componente pentru automobilele Logan. „Nouă ne plac provocările ÅŸi am fost printre primii care au călcat în Africa. La Tanger eu am fost înainte ca Renault să bată ţăruÅŸul. Am văzut ÅŸi autostrada, terminalul de containere. Transportam frecvent ÅŸi către Iran, dar după embargo am lipsit o perioadă. Acum s-ar putea să se reia. În Rusia nu suntem competitivi deoarece ei au motorina mai ieftină ÅŸi întotdeauna ies cu 500-600 de euro mai ieftin. În Maroc mergem frecvent, acum vom semna un contract pentru 2014-2015 pentru cele două uzine„, spune ÅŸeful grupului Lazăr.

Unul dintre visele lui Ion Lazăr este să se construiască autostrada de la PiteÅŸti la Sibiu, care să înlocuiască traseul actual cu o bandă pe sens de pe Valea Oltului, unul dintre cele mai periculoase din Å£ară. „Autostrada PiteÅŸti-Sibiu este un subiect sensibil pentru mine. În toate discuÅ£iile mi-am exprimat părerea. De autostrada asta se vorbeÅŸte de când eram eu adolescent. Este o mare eroare pentru guvern să nu ia în calcul acest tronson ca unul prioritar. Noi am economisi 40 km dacă această autostradă ar exista ÅŸi ar ieÅŸi direct dincolo de munÅ£i, la Tălmaciu. În plus, este vorba de timp. Dacia este cel mai mare exportator, dar, pentru a produce maÅŸina, ei au nevoie ÅŸi de componente„, a spus omul de afaceri.
În ceea ce priveÅŸte viitorul InternaÅ£ional Lazăr, Ion Lazăr spune că a luat o decizie bună atunci când a decis să nu vândă acÅ£iuni către fondurile de investiÅ£ii ÅŸi el va rămâne în continuare cel care va controla grupul.

„Din 2006 am fost curtat de fonduri de investiÅ£ii. Ultima a fost o firmă din Cehia, au venit îmbrăcaÅ£i la costum să ne explice nouă cum stau lucrurile, dar le-am spus un preÅ£ suficient de mare pentru a mă asigura că nu vor cumpăra. Dacă faceam ÅŸi eu cum au făcut edy ÅŸi Dumagas, eram ÅŸi eu tot ca ei. Eu am susÅ£inere, copii care sunt mari ÅŸi angajaÅ£ii„, a spus Lazăr. Ion Lazăr se referă la faptul că la Dumagas Mihai DugăeÅŸescu, fondatorul companiei, a rămas acÅ£ionar, dar nu mai face parte din conducerea activă a grupului, iar la edy Spedition, companie care în prezent este în insolvenţă ÅŸi cu un sfert din flota de 1.000 de camioane din 2008, conducerea a fost preluată de o echipă specială.

O nouă ramură de extindere a lui Lazăr o reprezintă agricultura, prin compania Lazăr Natural Fruits. „Eu prima dată m-am remarcat vânzând prune în piaţă când aveam 16 ani ÅŸi vreau să investesc din nou în produse naturale. Noi acolo nu am avut terenurile la colectiv înainte de ‘89 ÅŸi totul este natural, de la fructe la ciupercile din pădure. Acum îi susÅ£inem pe oameni să nu folosească îngrăşăminte chimice, ci numai îngrăşământ natural. Inclusiv crengile copacilor tăiaÅ£i noi le tocăm ÅŸi le transformăm în îngră-şământ pentru pomii fructiferi.„

În prezent, prin noua firmă Ion Lazăr are peste 200 de hectare de pădure ÅŸi 10 hectare de terenuri agricole. Pentru început compania a demarat exploatarea forestieră de salcâm, iar următoarea Å£intă o reprezintă cultivarea de fructe.

„Vrem fructe ecologice, de la prune, cireÅŸe, viÅŸine, dar ÅŸi ciuperci de pădure. Momentan am construit platforma în care am investit aproximativ 1 milion de euro, iar în viitor încercăm să atragem fonduri europene ÅŸi să facem o fabrică de sortare, refrigerare ÅŸi prelucrare a fructelor. Acum avem 25 de angajaÅ£i ÅŸi vom ajunge spre 100.„

 

Sursa: Business Magazin